Sabtu

Tiga kategori musibah


FIRMAN Allah dalam surah al-Baqarah ayat 286 bermaksud: Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya, ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat seksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya.

(Mereka berdoa): “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami, ampunilah kami dan rahmatilah kami. Engkaulah penolong kami, Maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir”.


Dalam erti kata lain, setiap musibah yang diturunkan oleh Allah terhadap hambanya mengikut amalan dan tingkat darjat mereka. 

Maka setiap apa yang berlaku ada hikmahnya.



Menurut Timbalan Ketua Pegawai Penasihat Agama, Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam Universiti Teknologi Mara, Khairia Ismail, musibah dikategorikan dalam tiga jenis iaitu kafarah, bala dan ibtila’ mengikut amalan dan ketaatan umat Islam.



Musibah kafarah berlaku ke atas orang baik tetapi ketika itu dia terlanjur melakukan kejahatan kerana kelalaian atau kealpaan dan gagal mengawal nafsu. 

Denda ini diberi oleh Allah kepada hambanya sebagai tebusan dosa kerana dosa yang dilakukan tanpa dirinya menyedari dan tidak diketahui oleh orang lain misalnya bercakap perkara yang menyakitkan hati pendengar walhal dirinya tidak menyedari butir bicaranya menyebabkan orang berkecil hati. 

Bagi musibah bala pula, ia adalah ujian yang dikenakan ke atas orang jahat yang melakukan kejahatan dan diturunkan sebagai hukuman di dunia sebelum dihukum dengan lebih berat lagi di akhirat kelak. 

Misalnya kisah Firaun yang ditenggelamkan dalam Laut Merah dan Qarun yang ditenggelamkan bumi bersama-sama harta karunnya. 

Musibah ibtila’ berlaku ke atas orang baik ketika dia melakukan kebaikan sebagai tanda kasih sayang Allah bagi meninggikan darjat hamba-Nya yang beriman kepada-Nya. 

Selain itu, umat Islam juga harus sentiasa memenuhkan fikiran mereka dengan ilmu Allah melalui pembacaan al-Quran, berzikir dan melakukan amalan yang disuruh dalam Islam. 

Pengisian yang kosong dalam fikiran manusia akan memudahkan syaitan masuk bagi mengawal akal fikiran. 

Inilah yang menyebabkan pel�bagai perkara berlaku selepas menghadapi kemalangan jiwa atau bencana misalnya trauma berpanjangan dan lebih parah lagi apabila menghadapi gangguan mental, skizofrenia. 

Lemah semangat dan mudah berputus asa harus disingkirkan dan jangan leka dengan membiarkan diri tanpa pengisian yang lengkap. 

Justeru, bagi umat Islam, harus perbanyakkan solat, membaca al-Quran dan berwirid. 

“Jangan lupa pada Allah walau sedetik pun kerana ia adalah penyembuh kepada penyakit khususnya trauma. 

“Al-Quran adalah pendinding diri yang paling baik bagi mereka yang tidak mempunyai semangat dan mudah berputus asa,” katanya. 

Allah berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 153 bermaksud: “Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang sabar.” 

Tambahnya, ayat Kursi sesuai dijadikan pendinding untuk diamalkan sebagai satu cara berlindung daripada pelbagai perkara yang tidak diingini seperti kemalangan jiwa. 

“Bagi ibu bapa yang sedang membantu anak mereka dalam menghadapi trauma, pastikan supaya mereka tidak mengingatkan anak dengan kejadian yang berlaku ke atas dirinya atau apa saja kejadian yang menyebabkan kematian. 
“Ini akan menyebabkan mereka teringat pada kawan mereka yang meninggal semasa kejadian. 

“Selain itu, bawa mereka jauh dari tempat kejadian agar dapat meninggalkan kisah pahit itu dalam usaha memberi semangat dan motivasi kepada diri anak yang menghadapi trauma,” katanya.-metro




Tiada ulasan:

Catat Ulasan